tisdag 7 april 2009

Jag jublar!

Nu ska jag berätta en hemlis. Den senaste tiden har jag gått igenom en utredning för att se om jag har leukemi. Jag har varit på ryggmärgsprov och det var ren tortyr. Och idag var jag tillbaka till Huddinge sjukhus för att få svar och var naturligtvis jättespänd. Men svaret var: "Du har inte leukemi"!!!

Däremot har jag en väldigt sällsynt och ovanlig blodsjukdom som endast drabbas ca 80 personer om året och den har inget svenskt namn. Den heter Polycytemia vera (PV) och är kronisk. Men den kommer inte att ta död på mej. Jag kan leva ett helt normalt liv med hjälp av mediciner. I början ska medicinerna "ställas in" och det betyder provtagning varje vecka. Sen när det stabiliserat sej så kommer jag ta prover en gång/mån och endast gå på läkarbesök en gång per år. Det kan jag mycket väl stå ut med bara jag får leva.

Nu har jag fått ytterligare en chans att leva. Och att jag är jublande lycklig kan ni säkert förstå. Här ska levas till fullo.

25 kommentarer:

Annette sa...

Min kära fina vän, jag är så glad att det inte blev det fruktade beskedet, även om denna blodsjukdom är otäck och jobbig så lever du och det, min vän, det gläder jag mig så mycket åt.
Nu har jag nog gråtit en halv Göta älv här, äh, det kom visst lite till.
De allra varmaste kramar till dig från mig.

Anna i Åkarp sa...

Å, vilken sagolik lättnad! Varma kramar!

Annika sa...

Blir så glad av att läsa detta!

Carina W sa...

Hej!
Jag läser med bestörtning av vad du gått igenom och gläds lika mycket över resultatet och din livsvilja.

Ha,det nu så gott!
Många kramar!

Anonym sa...

Åååååååååå vilket härligt besked att det inte var leukumi..Hoppas att det går bra med denna sjukdom..
Lycka till..
Kram
Doris

Anonym sa...

Jag ryser av glädje när jag läser att du inte har en livshotande sjukdom. Naturligtvis är det litet jobbigt, minst sagt, med en kronisk sjukdom som kräver medicin och en del läkarbesök, men bara du får leva så............
kram Birgitta i Arboga

Marie sa...

Å vad glad jag är för din skull!
Hoppas sonen kan sova gott om nätterna nu. ja, och du med.

Kram Marie i Älvängen

Milly sa...

Åh vilket bra besked du fått. Grattis grattis. Förstår att du varit spänd inför svaret. Jag vet det är inte roligt alls att vänta på det.
kram Milly

Åsa sa...

Å så skönt för dig att få det beskedet.
Kram Åsa

Inger K sa...

Vilken lättnad att det inte var leukemi, och med rätt inställda mediciner så går det nog som en dans.
Grattis till livet.

Kram Inger i Segeltorp

Anonym sa...

Grattis till LIVET!!!!
Christina Blom

Lena P sa...

Grattis till livet,sätt nu fart på symaskinen!

Jenny sa...

ÅÅÅÅ så glad jag blir at det inte var leukemi. Det blir väll antagligen tufft med den kroniska sjukdomen... men så underbart härligt att du får fortsätta att leva. STOR KRAM/ Yenny

Annika S sa...

Hej vännen!

Jag fick sms från dig idag om provsvaret...ååååå så glad jag blev..
Vill skicka dig varma kramar!

Kram från
Annika i Arjeplog

EvaP sa...

Grattis! Vet hur det är att gå och vänta på besked och är det att man är frisk är det ju som att vinna högsta vinsten! Grattis!

Carmen i Malmö sa...

Vilken lättnad! En kronisk sjukdom är ju inte så bra heller men bättre än läkarnas första alternativ. Många kramar från mig till dig.

annica sa...

Så skönt att få ett så positivt svar! det är en plåga att gå och vänta på ett besked. jag kan trösta dig med att denna kroniska sjukdom som du har fått, har jag ebn vän som har. Han lever fullt normalt med detta och känner inte av det när medicinen passade. han går en gång i månaden och tar ett blodprov för att se att gränserna håller, är det utanför så får man ta en extra tablett eller minska en dag i veckan.

Kram/annica

Pumlans flitiga fingrar sa...

Underbart att beskedet var negativt för leukemi. Som du säger: en sjukdom som kan hållas i schack med mediciner är att föredra!!! Jag gläds med dig! Lycka till i fortsättningen!
Anna-G

Li@n sa...

Har inte ord för att säga vad jag skulle vilja men jag vet ju vad "saker o ting" kan ha i beredskap... :)

Många varma kramar!!!
Liafia

~carpe diem~ sa...

Hei hei.
Fikk denne adresse hos vår felles venn Annette.
Har tenkt på deg,håper du vil ta kontakt,det har gjordt meg godt.
God påske.
Hilsen og Klem /kram Ella

Karin sa...

Hej!
Så skönt för dig att det inte var leukemi! Njut av livet, det är du värd!
Kram Karin

Annette sa...

Hejsan, bara jag som kikar in en stund, hoppas allt är väl med dig, lite sol och sånt som gör livet gott?
Kram,
Annette

LillaFlisan sa...

Men HUA vilken pärs du måste gått i genom! Jag stelande till och fick kalla kårar längs ryggraden när jag läste dina första rader......
Vilken lycka det måste vara att ha tittat döden i vitögat och så få detta lyckliga (men ändå tråkiga förstås) besked!....

Stor styrke-kram till dig!

Tyvärr så är fönstren min mans kära egendom. De ska få bli ett skåp när han hittar tiden.

Men jag tror att du kan hitta liknande på blocket t.ex. för en ganska billig peng, (kanske några hundralappar per styck)

Stor kram

Flisan

märta sa...

Gläds med dig!! Jag hoppas att du nu får krafter och ork till dina projekt här i livet. Många goa kramar från en vän från bloggvärlden! Märta

Åsa sa...

Hej hej!
Satt och googlade efter att min pappa just fått diagnisen Polycytemia vera. Hamnade hos dig, och vet du det är jag uppriktigt glad över! Satt men en klump i halsen då jag inte riktigt fått kläm på vad sjukdommen innebär, men här hos dig blev jag lite lugnare!
Tack!